۱۳۹۵ آبان ۲۳, یکشنبه

‌تایپوگرافی در طراحی سایت

‌تایپوگرافی در طراحی سایت


امروزه برای افزایش کسب در آمد، ایجاد سایت و بهینه سازی آن مهم می باشد. از جمله مواردی که باید در طراحی سایت در نظر گرفت، تایپوگرافی در طراحی سایت است. تایپوگرافی سبب می شود که سایت مورد پسند اکثر کاربران واقع شود. البته اجباری در تایپوگرافی سایت نیست، اما با این کار می توانید سایت زیبا تر و بازدید کننده ی بیشتری را فراهم آورید.

در این مقاله می خواهیم آموزش دهیم که اصلا تایپوگرافی چیست و چه قوانینی را باید در آن رعایت کرد. پس برای این که بتوانید سایتی مطلوب برای کاربران خود طراحی کنید ، تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

تایپوگرافی چیست؟


هر جا که نوشته باشد، تایپوگرافی نیز به همراه آن وجود دارد. در واقع تایپوگرافی در طراحی سایت به فونت های به کار رفته در وب گفته می شود. فونت هایی که توسط html  و css تعریف شده و باعث خوانایی بهتر نوشته ها ، تشخیص حروف و سرعت بیشتر در خواندن محتوای وب سایت می شود. همان طور که در مقاله های قبلی از اهمیت محتوای وب سایت صحبت کردیم، آگاه باشید که فونت صفحه نیز برای مخاطب ارزش دارد. چون با ظاهر سایت می توانید حس بهتری را به آن ها منتقل کنید.

تفاوت سهولت در تشخیص حروف و سهولت در خواندن متن:

سهولت در تشخیص حروف با سهولت در خواندن مطالب تفاوت دارد. در واقع سهولت در تشخیص حروف باعث درک بصری و مرور بهتر حروف می گردد، اما سهولت در خواندن مطالب سبب درک بهتر محتوا شده و وابسته به نوع تایپوگرافی می باشد

نکات تایپوگرافی:


۱- سعی کنید درسایت خود، حدااکثر از سه فونت متفاوت استفاده بکنید و نه بیشتر. چون وجود فونت های مختلف سبب نا منظم شدن سایت می گردد و سایت شما را غیره حرفه ای جلوه می دهد.

۲- سعی کنید از فونت ها و سایز های مناسب برای محتوای سایت خود استفاده کنید.

۳- حتما از فونت های بدون زائد ، استاندارد و مرتبط با موضوع سایت خود استفاده کنید که کاربران نسبت به آن فونت ها آشنا بوده و ارتباط موثر تری با مطالب برقرار کنند.

۴- در محتوای خود، هر جا که لازم باشد از حروف بزرگ و کوچک استفاده کنید تا باعث تاکید بیشتر مطلب گردد.

۵- برای مطالب خود از رنگ مناسب استفاده کنید و خیلی آن ها را رنگی ننویسید. مگر این که بخواهید لینک های خود را با دیگر مطالب مجزا کنید. چون در غیره این صورت باعث خستگی و درک کاربر از سایت می شود.

۶- سعی کنید برای خوانایی بهتر مطالب فاصله گذاری را بین حروف ، کلمات و خطوط  رعایت کنید. در صورت نیاز نیز می توانید توسط css این میزان فاصله را تغییر دهید.

حال با توجه به این نکات ، تکنیکاتی که استاکس برای تایپوگرافی در طراحی سایت بیان نموده اند را معرفی می کنیم.

تکنیکات استاکس


۱-      استفاده از تنظیمات مربوط به فونت برای تایپوگرافی در طراحی سایت :


توسط لیکاچرها (ligature) می توانید حروف به هم چسبیده را به علامت دیگر یا رنگ دیگر مشخص کنید. (مثلا: : et = &) . فعال کردن این ویژگی در مرورگرها کار بسیار راحتی است. برخی از افراد نیز خصوصیت اپن تایپ مانند رندرینگ متن (text-rendering)  و بهینه سازی محتوای متن (optimize legibility) را فعال می کنند . این ویژگی ها باعث می شوند که شما دقیق تر عمل کنید.

۲-      توجه به طرح حروف در تایپوگرافی در طراحی سایت :


طرح حروف (typeface) طرحی می باشد که طراح در درون قالب خود، ایجاد نموده است.مثلا اگر در طرح اصلی، سواش ها(swash تکنیک نوشتاری برای طراحی لوگو) و  لیگاچرها موجود نباشند، در مرورگر شما نیز موجود نخواهد بود. بنابراین کسی که این طرح حروف را طراحی کرده است ، گزینه های تنظیم طرح حروف ثانویه را طراحی نکرده است.

۳-      توجه به فهرست فونت برای تایپوگرافی در طراحی سایت  :


برای استفاده از فونت اپن تایپ، باید فونت تروتایپ نیز (truetype) ارایه شده باشد. در نتیجه این مساله، مساله ی مهمی می باشد.

۴-      توجه به مرور گر اینترنت در تایپوگرافی در طراحی سایت:


 

ممکن است مرور گری از فونتی که شما در برنامه ی خود به کار برده اید پشتیبانی نکند. بنابراین خیلی مهم نیست که css  شما چقدر قوی باشد

۵-      توجه کاربران و مخاطبان در تایپوگرافی در طراحی سایت برای برند سازی:


اگر لیکاچرها موجود نباشند ممکن است در طراحی سایت برای برندسازی یک شرکت با شکست مواجه نشوید اما اگر کراکتر های سواش موجود نباشند، قطعا شکست می خورید. در این صورت باید چاره ی دیگری بیندیشید.

۶-      استفاده از تایپوگرافی در طراحی سایت ریسپانسیو:


امروزه طراحی سایت ریسپانسو یا واکنش گرا در درآمد زایی و سئو بسیار مهم می باشد. از آن جایی که اکثر کاربران بیشتر وقت خود را در موبایل ها و تبلیت ها می گذرانند، شما با انتخاب فونت مناسب برای این ابزار ها می توانید آمار بازدید سایت خود را بالا ببرید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر