۱۳۹۵ آذر ۸, دوشنبه

تایپوگرافی در طراحی سایت

تایپوگرافی در طراحی سایت


در این پست قصد داریم به اهمیت تایپوگرافی در طراحی سایت و تأثیر مستقیم آن بر سئو سایت بپردازیم. همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم بسیاری از سایت ها داده محور و مطلب محور هستند و محتوای سایت در آن ها بسیار حائز اهمیت است. بنابراین می بایست توجه ویژه ای به سبک و سیاق نوشته ها در طراحی سایت داشته باشند. تایپوگرافی در بر دارنده ی احساس کاربر نسبت به ظاهر نوشته های موجود در سایت است. در حقیقت تایپوگرافی در طراحی سایت به جذب کاربران در سایت و افزایش فهم آن ها از محتوا کمک شایان توجهی می کند. جالب است بدانید نظر طراحان بزرگ و وب مستران در مورد اهمیت به کاربردن تایپوگرافی در طراحی سایت، آن است که ۹۵% طراحی، طراحی تایپوگرافی سایت می باشد.


امروزه تایپوگرافی به عنوان یک هنر و تکنیک چیدن حروف نیز شناخته می شود که نقش به سزایی را در طراحی سایت و بهینه سازی آن ایفا می کند. بنابراین اگر شما یک طراح وب سایت هستید فونت یا فونت های به کار رفته در وب سایت خود را منحصر به فرد قرار دهید و قالب و طراحی آن را به کمک تایپوگرافی انحصاری کنید. در ادامه به بیان تعدادی از تکنیک های مهم تایپوگرافی در طراحی سایت می پردازیم.


 typography-web-design




تکنیک های مهم تایپوگرافی در طراحی سایت


 انتخاب فونت در  تایپوگرافی طراحی سایت


  • خوانایی:

هیچ گاه خوانایی یک نوشته را فدای زیبایی آن نکنید! فونت تایپوگرافی در طراحی سایت باید دارای خوانایی بالایی باشد.



  • تأثیر گذاری:

تایپوگرافی عناصری که برای طراحی سایت خود استفاده می کنید، می بایست در عین سادگی از تأثیر گذاری بالایی برخوردار باشند. تایپوگرافی تأثیر بسیار زیادی بر جلوه ی کار و احساسی که به مخاظب منتقل می شود خواهد داشت.



  • مرتبط با برند:

تایپوگرافی که در طراحی سایت استفاده می کنید باید مرتبط با برندتان باشد و به مخاطب آن را منتقل کنید. به عنوان مثال فونت Serif حالت سنتی داشته و Sans Serif امروزی تر است.


 



  •  عدم استفاده از چندین خانواده ی فونت:

سعی کنید در وب سایت خود بیش از دو فونت استفاده نکنید و از شکل های مختلف همان دو خانواده در ایجاد تنوع و جذابیت در متون استفاده کنید.


 typography_design



 


مقیاس فونت در  تایپوگرافی طراحی سایت


انتخاب مقیاس و اندازه ی مناسب تایپوگرافی نیز در طراحی سایت بسیار مؤثر است. در طراحی سایت خود از انواع اندازه ها برای نشان دادن اهمیت آن ها و ایجاد سطوح سلسله مراتبی استفاده کنید. این امر به خوانایی نوشته شما کمک به سزایی می کند. از طرفی برای ایجاد سلسله مراتب عناوین هر محتوا از تگ های HTml (Heading1,Heading2,…Heading6)استفاده نمائید. همچنین فاصله ی بین خطوط مطالب را به گونه ای که خوانایی را برای کاربر حفظ کند، تنظیم نمائید.



ظرافت فونت در  تایپوگرافی طراحی سایت


پس از انتخاب فونت و مقیاس مناسب برای آن ها، نوبت به رعایت ظرافت ها در تایپوگرافی طراحی سایت می رسد. یکی از این موارد استفاده از ligatures توسط فایل های CSS می باشد. با استفاده از ligatures می توان به تایپوگرافی جلوه بخشید و تأثیر آن را در جذب مخاطب دوچندان کرد. البته حواستان باشد که در استفاده از آن ها افراط نکنید، چرا که زیاده روی در به کاربردن ligature ها منجر به دل زدگی مخاطب  و صرف نظر کردن او از ادامه ی خواندن مطالب وب سایت شما می گردد.


با توجه به آنچه در این پست مطرح شد، متوجه تأثیر تایپو گرافی طراحی سایت در جذب مخاطب شده اید. بنابراین متمایل کردن مخاطب به خواندن مطالب وب سایت شما و گشتن گذار او در دیگر صفحات سایت تان منجر به کاهش نرخ پرش کاربر شده و در نهایت افزایش رنک و رتبه ی وب ساییت تان را برای شما به همراه خواهد داشت.


طراحی تایپوگرافی نیازمند دانش و تخصص در این زمینه بوده و البته نرم افزارهای کارآمد زیادی نیز جهت کمک به طراحان در این زمینه پدید آمده است. از جمله ی این نرم افزارها می توان به نرم افزار های Prototype ،Adobe’s Project Faces و Font Ark اشاره کرد.


حال با توجه به اهمیت تایپوگرافی در طراحی سایت، همین اکنون برنامه ای مشخص به منظور تایپوگرافی طراحی سایت خود قرار دهید. شما می توانید با کمک گرفتن از طراحان متخصص وب یار، طراحی وب سایت خود را آنالیز کنید تا نیاز مخاطبانتان را دریابید و تایپوگرافی آن را به گونه ای طراحی کرده و بهبود بخشید تا انتظارات و نیازهای آنان را تحقق بخشد. همچنین شما عزیزان می توانید از آموزش های رایگان ما در  Webyar_net@ کانال در تلگرام استفاده کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر