۱۳۹۵ آبان ۱۸, سه‌شنبه

الگوریتم رنکبرین RankBrain گوگل

الگوریتم رنکبرین RankBrain گوگل


الگوریتم رنکبرین RankBrain گوگل نام یکی از آخرین بروز رسانی های الگوریتم گوگل می باشد. با این که مدت زمانی از معرفی الگوریتم رنکبرین نمی گذرد، اما با توجه به اهمیت آن بسیاری از صاحبان وب را در مورد تاثیر الگوریتم رنکبرین بر رتبه ی سایت در نتایج جستجوی گوگل نگران کرده است. البته RankBrain بر رتبه ی نتایج جستجو در گوگل تاثیری ندارد بلکه بخشی از الگوریتم های جستجو گوگل می باشد. هدف الگوریتم رنکبرین RankBrain گوگل، ارائه ی بهتر نتایج جستجو با استفاده از هوش مصنوعی و machine-learning یا یادگیری ماشین است.

همان طور که در مقاله های قبلی، از انواع الگوریتم های گوگل صحبت کردیم، توضیح دادیم که گوگل برای رتبه دهی به سایت ها از الگوریتم های خاصی استفاده می کند، که این الگوریتم ها برای بهبود عملکرد خود پیوسته در حال هوشمند تر شدن و بروز رسانی هستند. گوگل نیز به خاطر افزایش رضایت کاربران، به سمت هوش مصنوعی و الگوریتم یادگیری ماشین روی آورده است. در این مقاله قصد داریم هر آن چه که از الگوریتم رنکبرین و عملکرد آن می دانیم، برای شما معرفی کنیم.

 

[caption id="attachment_5832" align="aligncenter" width="600"]مزایای الگوریتم رنکبرین مزایای الگوریتم رنکبرین[/caption]

 

رنکبرین RankBrain چیست؟


گوگل نام رنکبرین(RankBrain) را برای سیستم های یادگیری هوش مصنوعی خود گذاشته است. رنکبرین، ماشین یادگیری است که خود آموز است، یعنی بدون این که انسان به او آموزش دهد، به خودیِ خود یادگرفته و رفتار کاربران را شناسایی می کند.

الگوریتم رنکبرین RankBrain گوگل چگونه عمل می کند؟


الگوریتم رنکبرین با دیدگاه کلاسیک سئو تفاوت دارد. و استراتژی های الگوریتم های پاندا، پنگوئن و مرغ مگس خوار و... در آن صدق نمی کند. بلکه این الگوریتم برای جذب رضایت مشتری و ارزشمند تر شدن محتوای سایت پیاده سازی شده است. به همین دلیل در آینده تکنیک های کلاسیک سئو حذف شده و در عوض باید سایت هایی طراحی شود که دارای محتوای مناسب و بدون لینک سازی تقلبی باشند. چون این الگوریتم از نظر مفهومی و با پردازش های ریاضی عمل کرده و عبارت جستجو شده توسط کاربر را از لحاظ معنایی تفسیر می کند.

هم اکنون گوگل از الگوریتم مرغ مگس خوار برای جستجو استفاده می کند. الگوریتم رنکبرین نیز چیزی شبیه به مرغ مگس خوار است، اما با ویژگی خاص تر و پیچیده تر. در واقع الگوریتم رنکبرین جزئی از الگوریتم کلی مرغ مگس خوار می باشد. الگوریتم رنکبرین علاوه بر تفسیر معنایی کلمات کلیدی، معیار های شخصی کاربر جستجوکننده از قبیل مکان شخص، سابقه ی جستجو و... را در نظر گرفته و سپس با توجه به آن فاکتور ها (به گفته ی گوگل ۲۰۰ فاکتور) نتایج جستجو رتبه بندی و نمایش می دهد. نکته ی مهم این است که میزان اهمیت این فاکتور های رتبه بندی با توجه به نوع عبارت جستجو به صورت پویا تعیین می گردد و همانند قبل ثابت نیست.

یعنی دیگر فقط نباید به استراتژی کلاسیک سئو مانند کلمات کلیدی توجه کرد، بلکه باید به اعتبار دامنه سایت، جدید بودن و مناسب بودن محتوا، کلمات کلیدی متنوع، تعداد بک لینک ها و مرغوب بودن آن ها و... توجه نمود. الگوریتم رنکبرین (RankBrain) نیز با توجه به رقابت سایت ها در رتبه گیری بر سر آن کلید واژه، میزان فاکتورهای رتبه بندی خود را تغییر می‌دهد. مثلاً اگر بین دو سایت رقابتی اتفاق بیفتد، به ازای یک کلید واژه نیاز به یک بک لینک بیشتر باشند. ولی در دو سایت مشابه دیگر به ازای یک کلید واژه، به محتوایی تخصصی تر احتیاج داشته باشند.

بیشترین کاربرد الگوریتم رنکبرین RankBrain گوگل


کاربرد این ماشین یادگیری به این صورت است که اگر عبارت جستجو شده توسط کاربران حاوی کلمات متعدد و غیره تکراری بوده، به طوری که گوگل قبلا با این عبارت مواجه نشده باشد، الگوریتم رنکبرین به معنای آن عبارت و کلمات مشابه به آن پی برده و توسط هوش مصنوعی خود آرام آرام یاد می گیرد که کاربران چه سوالاتی دارند و در جستجوی چه عباراتی هستند. و از این طریق می تواند خواسته ی کاربران را درک کرده و به جستجو ی مناسب عبارات، سرعت بخشیده و نتایج بهتری را به کاربران نمایش دهد.

چگونه سایت خود را برای الگوریتم رنکبرین آماده کنیم؟


الگوریتم رنکبرین هنوز اولِ راه است و خود گوگل نیز مطمئن نیست که این الگوریتم تا چه حد موفق خواهد بود. اما با توجه به این که در رتبه ی سایت ها تاثیر منفی خواهد گذاشت، باید اقدام های اساسی صورت بگیرد.

به طوری کلی می توان گفت این الگوریتم در جهت تولید محتوای بهتر و افزایش رضایت کاربران در جستجو تلاش می کند. و سایت هایی که تجربه ی کاری ضعیفی دارند  از قبیل بالا بودن نرخ بانس ریت صفحات سایت، پایین بودن میانگین مدت زمان حضور کاربران در سایت، پایین بودن نرخ کلیک صفحات سایت در نتایج جستجوی گوگل و …را مورد هدف قرار می دهد.

یکی دیگر از مسائل مهم، برندینگ در فضای مجازی و به خصوص سئو است. برندینگ سایت یعنی آن وب سایت حاوی چه  اطلاعاتی است و در گوگل در چه زمینه هایی شناخته شده است، و همچنین در شبکه های اجتماعی با چه هشتگ هایی پست منتشر می کند. بنابراین الگوریتم رنکبرین به بازاریابی محتوا توجه بیشتری نموده و سایت هایی که محتوای با کیفیت و متنوع تولید نکنند را از رده خارج می کند پس آینده ی خوبی در انتظار این گونه سایت ها نمی باشد.

بنابراین با رعایت الگوریتم های گوگل و تولید محتوای مناسب، سایتی را برای کاربران طراحی کنید که کاربران بار ها و بار ها به سایت شما مراجعه کرده و از سایت شما لذت ببرند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر